Yrken inom pedagogiskt arbete

Vill du ha en karriär inom pedagogiskt arbete? Ta reda på mer om vilka yrken som finns, vad de innebär och vilken utbildning som passar.

Vill du jobba att sprida kunskap till barn, ungdomar eller vuxna? Då kan ett yrke inom pedagogiskt arbete passa dig! Här kan du läsa mer om olika pedagogiska yrken med varierande utbildningsnivåer – hitta det yrke som passar just dig!

När du jobbar med ett yrke inom pedagogiskt arbete innebär att du planerar, organiserar och genomför aktiviteter med målet att lära ut och främja kunskap, färdigheter och personlig utveckling hos personer i olika åldrar och sammanhang.

Här kan du läsa mer om olika yrken inom pedagogiskt arbete

Vad kan man jobba med inom pedagogiskt arbete?

Många pedagogiska yrken finns såklart inom skolan, och beroende på om du är intresserad av att jobba med barn i yngre ålder eller ungdomar så finns det olika yrken att välja mellan. Du kan exempelvis jobba som lärare på gymnasiet eller i grundskolan, och som förskollärare med yngre barn.

Det råder brist på utbildade personer inom många yrken inom pedagogiskt arbete, vilket innebär att det finns bra möjligheter att få ett jobb efter att du har gått en utbildning. Ovan kan du läsa mer om olika pedagogiska yrken och vilken utbildning som krävs för varje yrke – för att se vad som passar dig bäst.

Tillbaka till Yrkesguiden