Möt din framtida högskola: Handelshögskolan i Stockholm

Handelshögskolan i Stockholm är Nordens främsta handelshögskola med starka band till både näringsliv och andra universitet. Som en relativt liten skola med ca 1800 studenter läggs fokus på individen och personlig utveckling. Läs mer om din framtida högskola här!

En ambitiös högskola med fokus på individen

Handelshögskolan i Stockholm är Nordens främsta handelshögskola med starka band till både näringsliv och andra universitet. Som en relativt liten skola med ca 1800 studenter läggs fokus på individen och personlig utveckling, och skolans tio utbildningsprogram erbjuder unika möjligheter. Oavsett om du har ambitioner inom näringsliv, stat eller akademi, i Sverige eller utomlands, ger Handelshögskolan dig förutsättningarna för att skapa den framtid du vill.

Högskolans namn: Handelshögskolan i Stockholm

Antal studenter: 1800

Antal anställda: 250

Antal professorer: 117

Goda jobbmöjligheter genom samverkan

Handelshögskolan har ett nära samarbete med näringslivet och har i dagsläget över 110 partnerföretag över hela världen. Seminarier, workshops och gästföreläsningar från många ledande företag är regelbundna händelser på skolan, då många rekryterar redan under studietiden och vill få chansen att möta och interagera med studenterna tidigt. För den som vill testa på arbetslivet erbjuder många organisationer praktikplatser, både inom Sverige och internationellt. Av de som tar examen har 95% jobb inom de första månaderna, och 79% har jobb redan innan examen.

Varför ska man välja att studera på Handelshögskolan i Stockholm?

• Kvalitetssäkrad utbildning - Högt rankad både nationellt och internationellt är Handelshögskolans program ledande inom områdena företagsekonomi, nationalekonomi, redovisning och finans.

• Nära samarbete med näringslivet - Med över 110 partnerföretag erbjuder Handelshögskolan studenter möjligheten att interagera med potentiella arbetsgivare genom workshops, mässdagar och praktikplatser.

• Beläget mitt i centrala Stockholm - Studenter vid Handelshögskolan har nära tillgång till landets största utbud av kultur, restauranger, aktiviteter och nattliv.

Förverkliga dina entrepenörsdrömmar

Handelshögskolan i Stockholm har för 9:e året i rad utsetts till Nordens bästa handelshögskola av Financial Times. Utöver det har skolan flera internationellt högt rankade program. För den med entreprenörsdrömmar finns även SSE Business Lab, en start-up inkubator som varit med och startat flera kända företag, bland annat Klarna och Scrive.

Ett aktivt studentliv som visar dig vägen

Som medlem i Handelshögskolans studentkår som är en av landets mest aktiva studentkårer kommer du få ta del av allting från spex och sittningar till utlandsresor och karriärdagar. Oavsett vilka intressen du har så finns det alltid aktiviteter att ta del av. Utöver att anordna aktiviteter och event ser kåren till att alla studenter representeras i alla akademiska och studiesociala frågor. Utöver studentkåren har skolan ett Career Services team som hjälper studenter med allt från personlig coachning och studievägledning till intervjuträning.

Upplev världen och studera utomlands

För den som vill studera eller praktisera utomlands finns de gott om möjligheter. Handelshögskolan har ca 70 partneruniversitet över hela världen och skickar över 200 studenter utomlands varje år. Upplev nya kulturer, knyt värdefulla kontakter och se delar av världen som mycket möjligt skulle kunna bli din framtida arbetsplats. Som examinerad från Handelshögskolan ingår du i skolans alumni-nätverk, med över 20 000 alumner över hela världen. Dessa internationella möjligheter kopplat med ett stort nätverk av globala samarbeten gör Handelshögskolan till den perfekta skolan för dig som vill ha hela världen som potentiell arbetsmarknad.

Nu när du förhoppningsvis vet lite mer om Handelshögskolan kanske du är sugen på att studera där. Kolla in utbudet av utbildningar nedan.

Till Handelshögskolan i Stockholm