8 tips till studenter som vill starta eget!

Är du student med drömmar om att starta eget? Det finns nog ingen tid i livet som är mer passande att testa sina vingar som under studietiden. Här har vi samlat 8 tips för dig som är sugen på att starta eget.

8 tips till studenter som vill starta eget!

Är du student med drömmar om att starta eget? Det finns nog ingen tid i livet som är mer passande att testa sina vingar som under studietiden. När du studerar är du oftast mer flexibel och har möjlighet att bestämma över din tid. Här har vi samlat 8 tips för dig som är sugen på att starta eget!

1. Gör det bara - våga följa din dröm
De bästa förutsättningarna är under studietiden, tillgången till frihet och tid kommer vara till stor fördel!

2. Planering är a och o
Ta fram en struktur för hur du ska fördela tiden mellan studier och jobb. Det kommer att underlätta både för studierna och för ditt företag!

3. Nätverka
Som student har du ett enormt kontaktnät genom skolan, föreningar, lärare och andra studenter. Det finns många bra nätverk och föreningar för unga företagare och entreprenörer. Använd ditt nätverk till att hitta en mentor som kan ge dig extra stöd!

4. Få arbetserfarenhet redan när du studerar
Utöver arbetslivserfarenhet får du också möjlighet att testa dina teoretiska kunskaper i praktiken. När du tar examen har du en värdefull erfarenhet på CV:t!

Starta eget som student

5. Gör en välplanerad budget
Det kan bli så att du får leva snålt, men om du planerar för det så är det inte så farligt som det låter!

6. Håll koll på CSN
Om företaget börjar tjäna pengar är det viktigt att du håller koll på hur mycket pengar du får tjäna utöver dina studielån.

7. Våga göra fel
Du lär dig av dina misstag! Dessutom har du mer utrymme för fel när du är student – du har ju alltid ditt studiebidrag att landa tillbaka på.

8. Utnyttja din roll som student
Var inte rädd för att tala högt om att du är student, tvärtom! Som student blir du lyssnad på, du har ju ny och fräsch kunskap. Att du har startat företag visar att du har driv.

Tips på bloggar om att starta och driva eget företag!

Hitta din utbildning inom företagande är!